Leuke en nuttige links

10-Jarig jubileum VCR Club2009!

22-09-2019

Dit jaar bestaat 'onze' VCR Club2009 10 jaar en om dit jubileum te vieren hadden we met z'n allen het plan gevat om met zoveel mogelijk clubleden een jubileumvlucht te maken. En een datum plannen is dan het moelijkst weten we inmiddels ;) Het eerdere idee om een tocht van 3 of 2 dagen te maken verviel daarom al snel, toen bleek dat dit niet ging lukken met zoveel mogelijk deelnemers. Hierdoor kwamen we uit op deze zondag 22 september, omdat op deze dag wel iedereen kon, een unicum in ons bestaan! Ofwel waren we vandaag met 13 man en 5 kisten (een record dus)! De zaterdag ervoor hadden we de uiteindelijke kistindeling bepaald als ook de definitieve route (uitgaande van het voorspelde goede vliegweer); een route die overigens al eerder was voorgesteld door José en waar iedereen zich prima in kon vinden. 

VCR Club2009

De indeling van de kisten:
José, Peter, Manuel in de PH-XYZ
Oscar, Wieke, Mark P. in de PH-SVU
Arjan, Paul, ik in de PH-SVT
Mark L., (andere) Eric in de PH-CEO (een Cirrus SR22 in gedeeld eigendom)
Pieter, Niels in de G-BJSV (een Piper Warrior II van vliegclub Flevoland op Lelystad Airport).

En de route: EHRD (Rotterdam The Hague Airport) - EBUL (Vliegveld Ursel, België) - LFQJ (Vliegveld Maubeuge Elesmes, Frankrijk) - EBSH (Vliegveld Saint-Hubert, België) - EBNM (Vliegveld Namen-Suarlee, België) - EHRD.

We hadden om 08:30 uur afgesproken op de club en na de laatste voorbereidingen vertrokken we richting vliegveld Ursel (EBUL) in België. Een voormalig militair vliegveld waar nu alleen nog enkele vliegclubs gebruik van maken. Vooraf dien je toestemming te vragen om er te mogen landen, iets dat José ook al keurig geregeld had. Pieter en Niels zouden met de G-BJSV hier rechtstreeks naar toevliegen vanaf Lelystad. Deze leg nam Paul voor zijn rekening als PIC van de PH-SVT en ik verzorgde de radio. We vlogen vrijwel in een directe lijn naar EBUL en tegen 10:30 uur was iedereen geland. Overigens zonder vooraf Brussels Information opgeroepen te hebben, omdat we geen van allen zeker wisten of je rechtstreeks vanaf Nederland naar EBUL mag vliegen... EBUL
Natuurlijk werd er hier koffie gedronken en wachtten we op Pieter en Niels. 
Dat duurde nog even en uiteindelijk was het rond het middaguur toen we weer het luchtruim kozen op weg naar de volgende bestemming: vliegveld Maubeuge Elesmes in Frankrijk. We hadden dus ongeveer 3 uur gedaan over de eerste leg, en met nog 4 legs te gaan moesten we het tempo nu wel flink verhogen om op tijd (en voor het voorspelde slechtere weer) terug te kunnen zijn in Rotterdam ;o

  Vliegveld Maubeuge Elesmes

 

 

De tweede leg hielden we bemanning voorin ongewijzigd: Paul als PIC en ik als radioman. Vliegveld Maubeuge Elesmes ligt vlak over de grens met België en heeft geen verkeersleiding of 'iemand in de toren', er wordt alleen air-to-air gecommuniceerd. Ofwel goed uitkijken en op de frequentie van het vliegveld doorlopend melden wat je aan het doen bent, dan komt alles goed :) In het vlakke en met name groene landschap was het even zoeken naar het veld (hoewel het geen grasbaan heeft, maar een verharde baan), maar we hadden het op tijd in de gaten en Paul zette de PH-SVT netjes neer op LFQJ.
Inmiddels was het tijd om te lunchen. In het restaurant vroegen we naar de opties en er bleek nog voor 11 man een lunch mogelijk: men had nog 4 croques monsieur en 7 baquettes (of iets dergelijks). Dus besloten we die maar allemaal te bestellen en een en ander met elkaar te delen. We misten op dat moment toch nog twee man (van de G-BJSV), dus dat kwam goed uit ;) Maar toen de laatste twee heren van onze club arriveerden bleken er ineens ook nog 'gewone' belegde broodjes in huis, dus daar bestelden we er toen ook nog maar een paar van bij :)

Rond 13:30 uur vetrokken we voor vlucht naar Saint-Hubert (EBSH). Deze derde als ook de vierde leg in België wilde Arjan graag vliegen als PIC, en we hadden afgesproken dat Paul dan de radio zou verzorgen, terwijl ik lekker achterin van de vlucht(en) kon genieten. Een leuke niet al te lange vlucht naar en in een steeds heuvelachtiger wordend landschap: de Belgische Ardennen. Vliegveld Saint-Hubert is een heel mooi veld, maar de baan heeft een (met de windrichting van vandaag) oplopende helling, waarvan je het einde niet kunt zien tijdens de landing en waarbij je ook nog eens aan komt zetten over bos: best lastig dus, maar Arjan maakte een keurige landing
Tijdens ons (korte) verblijf kreeg het veld ook nog bezoek van de Delta-2, het delta-vliegtuig van Bart Verhees (zie o.a. dit artikel). Een unieke en erg leuke kist om te zien - ze kunnen er zelfs met z'n tweeën in overnachten! -, maar of ik er in zou willen vliegen ...

 Delta-2

 

Na de noodzakalijke brandstof getankt te hebben, en met de peilstok de hoeveelheid gecontroleerd te hebben omdat de brandstofmeter juist opliep tijdens het vliegen in plaats van dat deze steeds minder aangaf :o, vlogen we snel door naar Namen. We wilden namelijk als het even kon via de Brussel CTR terugvliegen in de laatste leg naar Rotterdam. En VFR verkeer is niet toegestaan in e Brussel CTR op een zondag tussen 17:00 en 20:00 uur lokale tijd. Pieter en Niels wilden op tijd terug zijn in Lelystad en vlogen vanaf Sain-Hubert direct met de G-BJSV terug naar huis.

Onderweg naar NamenUiteindeljk kwamen wij met de PH-SVT als laatste ruim na vieren aan op vliegveld Namen-Suarlee, maar stond de rest daar al weer klaar voor vertrek. De PH-XYZ was hiermee dus nog wel op tijd om via de Brussel CTR te vliegen, maar ik besloot om deze laatste leg (die ik zou vliegen als PIC) oostelijk om Brussel heen te vliegen. Zowel Arjan als ik hadden namelijk geen zin om ons te haasten en meteen weer te vertrekken. Daarbij moest ik eerst nog een vliegplan indienen. En ach, ik had alle drie de opties al eerder voorbereid - van zuid naar noord door de CTR, van west naar oost door de CTR en oostelijks langs de CTR van Brussel - dus de route maakte mij niet zo veel uit ;) Deze laatste leg, waarbij Paul achterin de Cirrus gekropen was en Arjan de radio verzorgde, verliep erg rustig, terwijl we schuin achter ons vanuit het zuidwesten het voorspelde front zagen naderen. Vanaf Namen vlogen we door de (gesloten) CTR van Beauvechain, dus crossing clearance was niet nodig, oostelijk langs de Brussel CTR, en vandaar ongeveer recht naar het noorden voor een Romeo arrival.
Om 17:45 uur bereikten we Rotterdam The Hague Airport waar ik bewust een kort circuit vloog om de Transavia kist die al bij de holding stond niet te lang te laten wachten (hoewel de toren er deze keer niet speciaal om verzocht had).

Op de club hebben we gezellig nagepraat en kwam Manuel nog aanzetten met een geweldige herinnering aan deze bijzondere dag voor alle VCR Club2009 clubleden :): 

 

Waardevolle herinnering

 

We hebben met 6 man ook nog wat gegeten bij de club en zijn toen naar huis gegaan. Al met al een geweldige VCR2009 jubileum clubdag!

Foto's van deze dag: 

01 Aankomst op vliegveld Ursel
02
03
04 Onderweg naar Maubeuge
05 Vliegveld Maubeuge Elesmes
06
07
08 Onderweg naar vliegveld Saint-Hubert
09
10
11 Vliegveld Saint-Hubert
12
13
14 Onderweg naar vliegveld Namen
15
16 Namen
17 Waardevolle herinnering
01/17 
start stop bwd fwd