Leuke en nuttige links

Trainingsvlucht voor brevetverlenging

10-01-2019

Vandaag moest ik weer vliegen om mijn brevet tijdig te verlengen. Deze middag was het mooi, rustig vliegweer. Gelukkig, want de deadline van deze vlucht was 31 januari, anders had ik deze vlucht sowieso moeten doen met een examinator, nu mocht dat met een instrukteur. Rob was dit keer de gelukkige en we vlogen met de PH-SPZ.

Overigens best een ingewikkeld verhaal, die brevetverlenging. Hieronder nog eens de uitleg van dit verhaal.

 

PPL vliegbrevet

 

Om de 2 jaar moet je brevet verlengd worden: je moet dan een Proficiency Check ('prof-check') afleggen om de geldigheid te verlengen en je kunt daarvoor een afspraak maken met een examinator. Wanneer je brevet verlopen is, moet je vliegen met een examinator. In de regel een instrukteur van de vliegclub die tevens examinator is. Bij de vlucht die je gaat maken komen alle onderdelen die je ooit bij je examen tegenkwam weer aan de orde (meestal zonder het navigatie onderdeel):  

1: pre-flight, take-off and departure procedures (denk hierbij ook aan het vereiste radioverkeer).
2: airwork (denk bijvoorbeeld aan steile bochten en 'slow flight').
3: enroute (zoals het vasthouden van een bepaalde snelheid, koers en hoogte).
4: arrival and landing procedures (denk aan verschillende soorten landing, zoals een normale en een glijlanding). 
5: abnormal and emergency operations (denk aan het herstel bij een stall - uit te voeren op een minimale hoogte van 1500 ft - en het uitvoeren van een voorzorg- en noodlanding - in een laagvlieggebied.

Er van uitgaande dat je alles nog goed onder de knie hebt, zal de examinator na afloop van de vlucht de nieuwe geldigheidsdatum aftekenen op je brevet. Een ander formulier moet ook met alle details worden ingevuld en worden voorzien van de handtekening van de examinator en van jezelf en van een stempel van de vliegclub. De club stuurt deze naar het Kiwa Register en als alles goed gaat ontvang je binnen een paar weken een formele bevestiging dat je brevet verlengd is.

Maar... als je in het jaar voorafgaande aan de vervaldatum van je brevet minimaal 12 uur hebt gevlogen kun je de prof-check vervangen door een trainingsvlucht met een instrukteur. De duur daarvan moet minimaal 1 uur zijn en mag verdeeld zijn over meerdere vluchten. De trainingsvlucht wordt op dezelfde onderdelen getoetst als de prof-check. Gebaseerd op de trainingsvlucht zal de instrukteur aangeven of hij je in staat acht om je bevoegdheden op een veilige manier uit te voeren. Hij /zij moet dat dan verklaren op een formulier “verklaring trainingsvlucht”. Tevens zal hij/zij je logboek aftekenen. 
De instrukteur mag je brevet niet aftekenen. Dat mag alleen door een examinator of IVW. Deze moeten de verklaring trainingsvlucht, je brevet en je logboek controleren. In de praktijk laat dus bijna iedereen zijn verklaring trainingsvlucht aftekenen door een instrukteur, tevens examinator, en waarvan er bijna altijd wel een op de club rondloopt.

En natuurlijk moet er e.e.a. afgerekend worden met zowel de vliegclub als de instrukteur en/of examinator ;-)

PH SPZ


Daar ik het afgelopen jaar meer dan voldoende uren heb gevlogen (zo'n 18 uur), heb ik mijn brevet-verlenging op 'de trainingsvlucht manier' gedaan, met instrukteur/examinator Rob dus. Via een Hotel departure zijn we het gebied ingevlogen boven de Zuid-Hollandse eillanden waar ik de nodige vereiste oefeningen moest verrichten. Om hierna weer via Oud-Beijerland naar
Rotterdam The Hague Airport te vliegen om enkele landingen (touch&go's en natuurlijk een full stop) uit te voeren. 


Da
ar Rob weer tevreden was over mijn getoonde vliegkunsten kon hij zelf als examinator alles controleren en meteen aftekenen op mijn brevet :-)