Somewhere over the rainbow!
10-08-2016
Ik had al weer even een leuke buitenlandvlucht met Anita in de planning staan: een dagvlucht naar Le Touquet - Paris Plage (in Frankrijk ;-) De eerste keer ging het helaas niet door, ondanks het prima vliegweer, omdat ik graag met de PH-XYZ wilde vliegen en deze kist toevallig die dag alsnog onderhoud moest ondergaan. De tweede keer was het vliegweer overal te slecht. En vandaag dus de derde poging, die door het (verwachte) slechte(re) weer in Belgie en Frankrijk helaas ook niet door kon gaan. Maar... in Nederland kon, ondanks de nodige buien, wel worden gevogen en Nederland is ook leuk!
Het vliegplan had ik natuurlijk moeten aanpassen: van Rotterdam The Hague Airport naar Vliegveld Teuge, waar ik al heel lang niet geweest was, naar Vliegveld Hilversum en daarna weer terug naar Rotterdam. Wel dus met de PH-XYZ waarin Anita nog niet eerder (mee)gevlogen had. Ik had ons vertrek wat naar achteren verschoven. Ten eerste omdat we minder tijd nodig hadden voor onze vluchten vandaag en ten tweede, en niet minder belangrijk, omdat ik wilde wachten tot de zwaarste buien verdwenen waren.
Rond 11:00 uur vertrokken we vanaf runway 06. Er stond een stevige wind maar binnen de limieten waarmee gevlogen mag worden. Na een Romeo departure volgde ik eerst de Waal en vervolgens de Maas naar Nijmegen. Onderweg kwamen we nog wel enkele buien tegen waar ik deels omheen vloog. Die stevige buien blijven toch ook mooi en indrukwekkend om te zien vanuit de lucht :-) Na nijmegen vlogen we tussen de CTR van Deelen en de Nederlands-Duitse grens door om vervolgens noordwaarts naar Zutphen te koersen. Vlak voor Zutphen zagen we ineens onder ons een regenboog. We hadden dit allebei nog nooit eerder zo gezien, een fantastisch gezicht!
Komend vanuit het zuid(oosten) kun je mooi het verplichte reporting point Sierra van vliegveld Teuge (International Airport Teuge is de formele naam...) aanvliegen, waarna je al snel het circuit binnen vliegt. Goed uitkijken dus! De oranje markers die op de Visual Approach Chart (VAC) staan aangegeven blijven lastig om te vinden, en hebben we ook niet kunnen ontdekken. Maar het vliegveld is van afstand al goed te zien evenals bijvoorbeeld de plaats Twello en de op de VAC aangegeven kerktoren. Na even voor 12:00 uur geland te zijn op baan 26 moest ik even zoeken naar een parkeerplaats, omdat ik niet direct de nieuwe toren herkende. Na al die jaren hebben ze flink wat veranderd daar, zo ook is er een nieuw restaurant dat op een andere plek ligt dan het oude restaurant. Wel weer naast de toren, dat dan wel weer :-) Ik mocht de PH-XYZ direct voor de toren parkeren.
We genoten er van een bescheiden lunch (met wel hele dikke boterhammen...) in het nieuwe restaurant, waarvandaan je overigens maar weinig van het vliegverkeer kan zien, zeker wanneer de zijwanden van 'het buitendeel' dicht zijn :-( Tegen 13:30 vetrokken we naar Hilversum; baan 26 was nog steeds in gebruik. Inmiddels waren de buien nu echt verdwenen. Na vertrek vlieg je direct langs Apeldoorn en paleis Het Loo. Vervolgens in een bijna rechte lijn, via Amersfoort naar het vliegveld van Hilversum. Het duurde even voordat ik contact kreeg met Hilversum Radio, en toen dat lukte bleek zoals ik had verwacht baan 31 in gebruik. Ik volgde natuurlijk keurig het circuit en even voor 14:00 stonden we netjes geparkeerd op rij 2 vlakbij de toren van het vliegveld.
Deze keer lieten we het restaurant letterlijk links liggen. Na eerst de landing bij de havenmeester te hebben afgerekend, liepen we meteen door naar de Hoorneboegse heide die vlak bij het vliegveld ligt. Geen fietstocht vandaag of wandeling op het strand, maar een mooie wandeling op de in bloei staande heide; ook niets mis mee :-)
Uiteindelijk moet je dan toch weer naar huis, ik wist dat er nog een vlucht na mij gepland stond met PH-XYZ, en na de havenmeester gedag te hebben gezegd vertrokken we rond 15:30 uur terug naar Rotterdam The Hague Airport. Inmiddels was de wind verder geruimd en was baan 18 in gebruik op EHHV. Wederom netjes het circuit volgend volgens de bij het vliegveld horende procedures om vervolgens in een rechte lijn, langs Utrecht en Woerden, naar Mike te vliegen, de EHRD CTR in. Rotterdam Tower vroeg of ik vanaf Oscar een direct final runway 24 wilde vliegen (ook hier was inmiddels de baan gedraaid) en daar had ik geen probleem mee. Toen ik dit aangaf mocht ik op 'own discretion' de landing inzetten. De wind was nog wel gusty en direct na de landing kreeg ik even een 'tikkie mee' waarop de kist wat naar rechts uitweek. Op dat moment moet je goed reageren door met voeten bij te sturen en natuurlijk moet je de ailerons in de wind blijven houden. Dat ging prima en in zo'n situatie is het ook altijd prettig dat Rotterdam zo'n brede - en lange - baan heeft :-)
Klokslag vier uur stonden we weer bij de vliegclub en was deze mooie en leuke tocht weer teneinde. De vlucht naar Le Touquet staat nu gepland voor 24 september...
De foto's: