Leuke en nuttige links

Clubcheck 2020

19-1-2020

Januari was het weer tijd voor een clubcheck, met instructeur Arthur deze keer. Voor mij nieuw als instructeur, maar een oude goede bekende van de vliegclub, daar ik hem al ken sinds ik bij de club begonnen ben met lessen en Arthur regelmatig achter de balie zat :) Deze keer heb nog maar eens met de PH-XYZ gevlogen.

 

Maasvlakte 2                                                                                     

Het weer was deze zondagmiddag goed, hoewel een behoorlijke (cross)wind nog en met gusts, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik verwachtte om na deze vlucht meteen weer 3 landingen te kunnen bijschrijven, maar ik was even vergeten dat je op zondag op Rotterdam The Hague Airport geen touch&go's mag maken. En de tijd was wat krap - mede omdat er natuurlijk eerst nog getanked moest worden ;o - om hiervoor naar (bijvoorbeeld) vliegveld Seppe te vliegen. Dan snel hierna nog maar een keertje zelf vliegen.

We besloten om de nodige oefeningen deze keer boven de Maasvlakte(s) - er zijn er al weer even twee - te doen. Maar de vlucht begon vanzelfsprekend weer met een 'engine failure during take off'... Ofwel meteen weer landen nadat je min of meer net opgestegen bent. Toen bleek ook goed hoe hard het nog waaide, want ik moest behoorlijk 'naar links terugsturen' om weer boven de baan te komen en te landen. Maar dat ging vlekkeloos en vervolgens meteen weer vol gas om alsnog nu echt het luchtruim te kiezen :)

 

Maasvlakte 1   nog zonder 2

                                                                    De eerste Maasvlakte toen er nog geen tweede was...

 

Met toestemming van de luchtverkeersleiding mochten we de nodige oefeningen uitvoeren boven de Maasvlakte(s) en als ook de Zuidhollandse eilanden. Daar deden we de bekende oefeningen als een stall in landingsconfiguratie, steile bochten en een noodlanding. Arthur liet ook zien hoeveel hoogte je verliest bij uitgevallen motor wanneer je vervolgens een 180 graden bocht maakt: honderden voeten dus, ofwel de reden om in een situatie als 'engine failure during take off' nooit te proberen om terug te keren naar het veld!

Na de benodigde oefeningen afgewerkt te hebben, keerden we terug naar het vliegveld waar ik de kist meteen aan de grond zette. Dit keer geen perfecte landing op baan 06, maar goed genoeg :) Op naar de volgende vlucht!